روش اجرایی بازرسی سازه و زیرسازه دستگاه‌های حفاری خشکی

روش اجرایی بازرسی سازه و زیرسازه دستگاه‌های حفاری خشکی در «کمیته حفاری» «کارگروه استانداردسازی صنعت نفت» نهایی شد

به گزارش روابط عمومی شرکت حفاری استوان کیش، دوازدهمین جلسه از کمیته استانداردسازی دکل‌های حفاری خشکی و سومین جلسه اختصاصی آن با موضوع روش اجرایی بازرسی سازه و زیرسازه دکل‌های حفاری خشکی با محوریت معاونت مهندسی و پژوهشی وزارت نفت به میزبانی شرکت حفاری استوان کیش به مدت دو روز در جزیره کیش برگزار شد و طی آن «روش اجرایی بازرسی سازه و زیرسازه دستگاه‌های حفاری خشکی» بر اساس کلیه استانداردهای مربوطه تایید و نهایی گردید. در این جلسه همچنین چک‌لیست نهایی بازرسی از قسمت‌های Mast & Substructure با محوریت مدیریت مهندسی و بازرسی فنی شرکت حفاری استوان کیش تهیه و با اجماع نظر کلیه اعضا به تایید رسید.

در این نشست که با حضور نمایندگان امور فنی و حفاری شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های خصوصی ذی‌نفع برگزار شد، محمدرضا بحرانی‌پور، رئیس گروه مهندسی نفت، مخزن و حفاری اداره کل نظام فنی و ارزشیابی طرح‌های شرکت ملی نفت، گفت: بر مبنای ابلاغ آیین‌نامه نظام استانداردسازی در صنعت نفت از سوی وزیر نفت در شهریور ماه سال ۱۳۹۷، همه شرکت‎های تابع وزارت نفت و دیگر ذی‌نفعان مکلف به ایجاد زمینه مناسب برای همکاری در تعیین، بازنگری و نظارت بر حسن اجرای استانداردهای صنعت نفت با هدف ملی‌ کردن آنها هستند.

وی با اشاره به مصوبه‌ها و اقدام‌های نشست‌های پیشین این کارگروه، گفت: هدف از این نشست‌ها، تعیین استانداردهایی برای طراحی، دستورالعمل ساخت اجزا، بازرسی، کنترل کیفی اجزا و الزام‌های تحویل کالای مرتبط با سازه و زیرسازه است. افزون بر این، استفاده، نگهداری و تعمیر دکل، سازه قابل حمل، تجهیزات مرتبط با چاه دکل و زیرسازه مناسب دکل حفاری و خدمات حفاری چاه‌های نفت و گاز به منظور تامین سازه مناسب برای عملیات و خدمات حفاری و تامین روشی منسجم برای ارزیابی سازه دکل حفاری از دیگر اهداف برگزاری این جلسات است.

بحرانی‌پور ادامه داد: این استانداردها شامل مقررات و روش‌های کدگذاری، بازرسی، ظرفیت استاندارد، توان طراحی و ویژگی‌های طراحی تجهیزات است که برای سازه و زیرسازه دکل‌های حفاری خشکی چاه‌های نفت و گاز کاربرد دارد.

بر اساس این گزارش، مهندس مرتضی پاکروان، مدیرعامل شرکت حفاری استوان کیش نیز با حضور در جلسه روز دوم نشست، ضمن اشاره به اهمیت اقدامات صورت‌گرفته در زمینه استانداردسازی صنعت نفت، از ابتکار عمل صورت‌گرفته تقدیر و تشکر کردند.

ایشان همچنین بر لزوم فراهم آوردن زمینه عملیاتی شدن استانداردهای تدوین‌شده با توجه به ضرورت یکپارچه‌سازی فعالیت‌ها و استانداردها در صنعت حفاری تاکید کردند.

در این جلسه همچنین کنفرانس تصویری سه‌جانبه‌ای بین دفتر تهران، دستگاه حفاری پاسارگاد ۱۰۰ و پایگاه پشتیبانی جزیره کیش شرکت حفاری استوان کیش برگزار شد و گزارشی از وضعیت فعالیت دستگاه حفاری پاسارگاد ۱۰۰ به اطلاع افراد حاضر در جلسه رسید.

در پایان پس از نهایی‌سازی و تایید موارد تهیه‌شده، صورت‌جلسه نهایی‌سازی استانداردسازی در بخش سازه و زیرسازه دکل‌های حفاری خشکی توسط اعضای حاضر در جلسه امضاء و به مهندس بحرانی پور، نماینده وزارت نفت تحویل گردید.